CORSO: IL VALUTATORE DELLA PIACEVOLEZZA DEI PRODOTTI COSMETICI

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09 May, 2023 Hr : 09:00 / 10 May, 2023 Hr : 18:00
Milano - AC Hotel ( MI )

The Qualification of Cosmetic Evaluators: Module 4

Nature without Colours, Perfumes, Aromas, Sounds, Tactile Stimuli would be Dead, Cosmetics without EMOTIONS would simply be a Parapharmaceutical


Pleasantness, as we have called it for coherence with the distinctive acronym SPES of the SICC Accademia Logo, is certainly the most perceptible characteristic of the Cosmetic product; it is also the fundamental one for success on the market and for acquiring a competitive advantage over the competition, especially in the near future where the term "Joyology" is strongly emerging as a distinctive attribute also in the cosmetic sector
Pleasantness extended from the physiological response of the sensory organs to the psychological response involving the social, cultural and intellectual aspects of the single individual


As for the other SPES courses, also in the case of Pleasantness, the course is divided into three phases:


The first concerns the disciplines enabling the study of the phenomenon: in this case, an overview of the sense organs, as well as a hint of the emerging discipline in this area, namely neuroscience also applied to the emerging concepts of experiential marketing


The second, the formulation, process and communication tools that allow us to optimize the consumer's responses to sensory stimuli


The third, the instruments, methodologies and tests that we can adopt to evaluate what level of satisfaction with the consumer has been achieved by the prototype/product developed in the design phase and consequently to improve it continuously


In this course, for the first time, we add a fourth phase represented by Experimental sessions of some evaluation methodologies explained in the theoretical lessons

 


09 May 2023
9.30 Godina Andrej Gli organi di senso e la loro influenza sulla valutazione della gradevolezza
10.00 Lombardi Simone Augusto Il sistema nervoso ed i cosmetici: un viaggio attraverso l'oceano dei sensi
10.30 Dinnella Caterina Principi delle scienze sensoriali: esempi ed applicazioni
11.00 Borgogno Monica Relazioni tra dati sensoriali descrittivi, affettivi e strumentali
11.30 Andreucci Virginia La Customer Experience e le sfide dell'intelligenza artificiale
12.00 Marastoni Daniele I parametri di emulsionamento e la loro influenza sulle caratteristiche reologiche delle emulsioni
12.30 Di Martino Piera Texture Design: non conta solo il tatto
14.30 Nunno Elena L'impatto dei filler funzionali sulla sensorialità
15.00 Mazza Luca Packaging: estetica e funzionalità per dare il giusto valore al tuo prodotto
16.00 Viscardi Giuseppina Le caratteristiche di colaggio e le loro influenze sulle qualità estetiche e applicative dei rossetti
16.30 Matassi Edoardo La gradevolezza nel profumo: valore estetico o qualità oggettiva?
17.00 Siragusa Paolo Schiumogeni: Foam Beauty
10 May 2023
9.00 Bailetti Lucia Irene Sensory claim: le affermazioni sensoriali nel mondo della cosmetica
9.30 Varesi Simona Sulle tracce della gradevolezza: il potere della sensorialità
10.00 Casale Elisabetta Correlazione profilo sensoriale: preferenza del consumatore per ottimizzare lo sviluppo dei prodotti cosmetici in funzione del target consumatori
10.30 Gariano Graziella Reometri e reometria: una tecnica correlata con la gradevolezza applicativa dei prodotti
11.00 Bettin Massimo Texture Analyser: uno strumento utile per valutare parametri applicativi ed ergonomici di formulati e packaging cosmetico
11.30 Benzo Maurizio Nasi artificiali: come possono venire in aiuto del profumiere?
12.00 Garofalo Caterina Sensori Biometrici: eye tracking, facial expression, GSR, EEG per valutare in modo oggettivo le risposte agli stimoli sensoriali
15.00 Gesualdi Greta Esercitazione: laboratorio sperimentale di valutazione sensoriale